MójDroid.pl

#3 Twórz aplikacje na Androida z Mojdroid.pl - Eclipse IDE, ADT Tools i inne

2012-09-14
|
Damian P.

Jak pewnie już wiecie po poprzednich poradnikach z serii, naszym kombajnem-edytorem do tworzenia aplikacji jest Eclipse IDE wraz z (już) zintegrowanym SDK od Googlea. Przed samym pisaniem poszczególnych elementów programów, łącznie z dokładnym omówieniem każdego z nich, będę musiał wam pokazać jakie możliwości tworzenia posiada zarówno sam Eclipse jak i dodatki od twórcy Androida. Nie jest tego wiele, a na dodatek są to ciekawe funkcjonalności.

1. Eclipse i Android SDK

Nasze IDE posiada kilka perspektyw i edytorów, które służą do czego innego. Głównym oknem z skonfigurowaną perspektywą (u mnie) jest to oznaczone nazwą "Android", które jest nieco zmodyfikowaną wersją oryginalnej perspektywy "Java" (taką pewnie widzicie po pierwszym uruchomieniu). Ta posiada kilka rozmieszczonych okien w okół edytora, które mają nam pomóc z tworzeniu programów. Osobiście nie lubiłem tego wyglądu, bo zadokowane okna na stałe mnie denerwowały i przeszkadzały w pracy (poniższy obrazek, lewa strona). Postanowiłem więc stworzyć swoją zmodyfikowaną wersję. Poszczególne plansze możemy oczywiście ukryć i rozmieścić według własnych życzeń - wystarczy złapać kursorem za tytuł doku i  umieścić go tam, gdzie chcemy. Ja osobiście polecam auto-ukrywane elementy (poniższy obrazek, prawa strona) - wtedy przesuńcie wybrane okno na jeden z bocznych pasków, gdzie stworzona zostanie ikona dostępu do doku. I tutaj ważna uwaga - jeżeli stworzyliście własną perspektywę, zapiszcie ją! W innym wypadku po ponownym uruchomieniu Eclipse nie będzie ona dostępna. Inne podstawowe perspektywy w Eclipse to DDMS (z dodatku Android SDK), gdzie widzimy aktualne wydarzenia na urządzeniu, łącznie z procesami, logami i podobnymi, oraz DEBUG, gdzie możemy analizować błędy w programie w przyjaznym interfejsie znanym ze "zwykłej" Javy. Jeżeli nie widzicie tych opcji w rogu programu, to poszukajcie ich w menu narzędziowym. Osobiście obu widoków nie lubię, zdecydowanie preferuję pojedyncze okna dokowane po lewej i prawej stronie IDE. Poza od razu widocznymi elementami możemy dodawać inne panele, wystarczy przejść do zakładki Window->Show View->Other i wybrać kategorię Android (polecam dodać LogCata - listę debugową, która mówi nam co się dzieje na smartfonie/emulatorze i potrafi wskazać linię z błędem, jeżeli taki wystąpi podczas uruchomionego programu), po czym wybrać to co chcemy widzieć. Jak wcześniej wspominałem, pobierając paczkę z Android SDK dostajemy dodatkowo mały pakiet dodatków-narzędzi. Aby się do niego dostać wystarczy przejść do folderu, gdzie zainstalowaliśmy SDK i wybrać katalog platform-tools lub tools (w zależności od wersji). Część tych programów, jak pewnie zauważyliście, jest od razu dostępna w IDE Eclipse. Podczas tworzenia aplikacji poznacie również różnice w edytorze poszczególnych formatów plików.

2. Inne ciekawe dodatki

Przed tworzeniem swojej pierwszej aplikacji polecam wam przejść na witrynę Android Design, gdzie będziecie mogli pobrać m.in. ikony do systemu (zgodne z Holo) czy pliki dokumentu photoshopa, które będą zawierać większość elementów interfejsu w wektorowych lub rastrowych formatach. Są to niesamowicie przydatne narzędzia, bo dzięki nim możecie stworzyć cały wygląd aplikacji w wybranym programie graficznym zanim cokolwiek jeszcze napiszecie. Dodatkowo, podczas tego etapu decydujecie co będzie w aplikacji i gdzie. Później nie musicie się o to martwić, bo wszytko będziecie mieć na "papierze". Android Live Preview to prosty program na komputer i telefon, który pozwoli nam w czasie rzeczywistym sprawdzić, jak wygląd przygotowany w photoshopie prezentuje się na prawdziwym urządzeniu. Wystarczy w Photoshopie stworzyć grafikę w rozdzielczości zgodnej z naszym smartfonem, uruchomić Live Preview na komputerze, zaznaczyć obszar z wyglądem i potwierdzić. Po chwili zobaczmy interfejs na smartfonie. Z ciekawszych projektów polecam jeszcze Android Assets Studio. Jest to prosta stronka, która zawiera narzędzia do generowania grafik związanych z Androidem - od ikon po ramki z urządzeniem.