MójDroid.pl

Poradnik: Animacje startowe (od A do Z!) (ROOT)

2011-05-19
|
Damian P.

Animacja startowa jest to jedna z pierwszych rzeczy, którą widzimy przy uruchamianiu telefonu. Standardowo jest to mało znaczący element, ale wszędobylskie reklamy czy loga operatorów mogą być dla nas niezwykle denerwujące. Oprócz tego, alternatywne obrazki mogą być po prostu... ciekawe.

Podstawy

Budowa animacji startowej Androida nie zmienia się od lat. W każdym urządzeniu z tym systemem obowiązuje taka sama zasada jak na początku - w pliku .zip (tak - animacja znajduje się w tym popularnym archiwum) muszą znajdować się odpowiednie foldery/pliki z danymi animacji:
  • desc.txt
  • folder part0 - z obrazkami
  • foldery-śmieci - part1, part2... Często puste ale ważne!
Już teraz można zauważyć pewną właściwość - animacja startowa to nie film, a kilkanaście obrazków, które odpowiednio się zmieniają. Aby wszystko sprawnie działało, wymagany jest plik konfiguracyjny - w tym przypadku jest to ten pierwszy na liście - desc.txt. Znajdują się tam odpowiednie linie, które w ogólnym zapisie wyglądają tak:
  • <szerokość> <wysokość> <FPS>
  • p <liczba powtórzeń> <przestój w fps> <folder>
A tutaj przykład z prawdziwego urządzenia:
  • 480 800 30 p 1 0 part0 p 0 0 part1
Pierwsza linijka, jak można się domyślić, mówi nam o wymiarach wyświetlacza (w pikselach, tu 480x800) oraz informuje nas o liczbie FPS (liczba klatek na sekundę - im więcej, tym animacja szybciej się odtwarza). Kolejne linie deklarują odpowiednie foldery z obrazkami animacji (wszystkie obrazki to równie popularne pliki .png). Jeżeli kogoś interesują kolejne linie - literka "p" oznacza, że Android ma przejść do folderu z obrazkami. Którego? O tym mówi ostatnia część wybranej linijki - part0 lub part1 (nazwy folderów). Liczba po literce "p" mówi nam o tym, ile razy ma wystąpić powtórzenie animacji od początku w tym samym folderze. Jeżeli wpiszemy 0 (jak w ostatniej linijce), animacja będzie odtwarzana aż do uruchomienia smartfona. Kolejna liczba pozwala nam na wybranie opóźnienia w odtwarzaniu. Standardowo jest to 0.

Przykładowe animacje

Tych powstało wiele - Kto szuka, ten znajdzie. Od siebie dodam, że spora część tych obrazków znajduje się na XDA-Dev w dziale z aplikacjami i motywami. Oto kilka przykładów:

Tworzenie własnej animacji

Ten poradnik  nie miał by sensu gdybym nie powiedział wam jak stworzyć własną animację. Jest to bardzo prosta sprawa i nawet osoba bez specjalnych zdolności manualno-komputerowych poradzi sobie z tym zadaniem. Wymagania:
  • 7-zip
  • Edytor grafiki (Gimp, Photoshop etc... Według uznania)
  • Notatnik (od siebie polecam Notepad++)
  • Trochę czasu i chęci (!)
Wykonanie:
  • Znajdź swój oryginalny plik z animacją (bootanimation.zip, /data/local lub /system/media/) i skopiuj go w bezpieczne miejsce. Jeżeli go uszkodzisz - masz kopię, z której bezpiecznie uruchomisz telefon. Plik ten będzie nam również potrzebny do tworzenia własnej animacji - nie będziemy musieli wszystkiego tworzyć od podstaw
  • W edytorze grafiki stwórz... grafiki do animacji :-) Pamiętaj o odpowiednich wymiarach - jeżeli wybierzesz nieodpowiednie to animacja będzie albo za mała albo za duża!
  • Gotowe pliki zapisz do jednego folderu, nazywając je zgodnie z kolejnością odtwarzania. Pierwszy plik nazwij 00000, a kolejne 00001, 00002 itd. BTW: Odpowiedni plik .png powinien być max. 32bitowy!
  • Otwórz plik desc.txt. Ustaw linijki tak, aby były one zgodne z twoim urządzeniem (patrz pkt 1 tego poradnika). Od siebie polecam niezmienianie tych danych.
  • Zapisz plik .zip/podmień pliki w tym folderze przez 7-zip i przenieś nową animację z powrotem na telefon.
The End.