MójDroid.pl

Granie na urządzeniach z Androidem – czy jest to wygodne?

2014-01-21
|
Szczepański Jacek

Gry mobilne mają dość długą historię. Wszystko zaczęło się od kultowego węża, który przez wiele lat był nieodłącznym elementem każdej Nokii. Następnie gry ewoluowały do produkcji na telefony z tak zwaną ,,dżawą’’. Są to wszystkie ,,nowoczesne’’ telefony sprzed epoki smartfonów. Główne produkcje to pierwsze części ,,Asphalta’’, ,,Ali The Penguin’’ i wszelkie podróby ,,Milionerów’’ które miały przeciętną grafikę, bardzo krótki czas gry i słabe efekty dźwiękowe. Przy premierze systemu Android ludzie wytykali mu wadę, że nie potrafi obsługiwać gier i aplikacji z systemów dla zwykłych telefonów. Pierwsze ,,produkcje’’ w Android Markecie nie odbiegały bardzo od gier opisanych wyżej. Dopiero z premierą telefonu Samsung Galaxy S, który w standardzie miał produkcję ,,Asphalt 5’’ ten dział gier mocno ruszył do przodu. Kolejne dobre produkcje zaczęły się wysypywać jak z rękawa. W tym artykule porównam najpopularniejsze rodzaje gier na Androida z ich odpowiednikami na komputery. Postaram się wymienić wszystkie wady i zalety gier na urządzenia z ekranem dotykowym i urządzenia, które obsługujemy myszą i klawiaturą. Gry wyścigowe Na Androida istnieje kilka serii gier wyścigowych takich jak wspomniany wcześniej ,,Asphalt’’, ,,Need for Speed’’ czy ,,Real Racing’’. Oferują one świetną grafikę, długą grywalność i kilka trybów rozgrywki. Sterowanie odbywa się poprzez pochylanie telefonu analogicznie do sterowania kierownicą bądź poprzez ekran dotykowy. W tej sytuacji komputery oferują sterowanie poprzez klawiaturę. Nie jest to zbyt wielka różnica wobec ekranu dotykowego, ponieważ obydwie metody oferują tylko 1 stopień nacisku. Oczywiście do telefonu można podłączyć gamepad a do komputera gamepad lub specjalną kierownicę do gier, lecz w tym porównaniu nie bierzemy pod uwagę dodatkowych akcesoriów. Gry logiczne/zręcznościowe/platformowe W grach logicznych typu Dots albo grach typu ,,Diamenty Dody’’ (typ gier, które polegają na zbijaniu trzech takich samych rodzajów przedmiotów) w urządzeniach z ekranem dotykowym sterujemy palcem. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie w porównaniu do jeżdżenia myszką po ekranie i klikaniu poszczególnych punktów. W grach zręcznościowych np. Angry Birds znów operujemy palcem po całym ekranie, co również jest wygodniejsze od klikania myszką. Natomiast w grach platformowych, gdzie na komputerach sterujemy klawiaturą, na urządzeniu z Androidem u dołu ekranu ukazuje się nam joystick, którym nawigujemy postać, która się przemieszcza. To rozwiązanie jest intuicyjne, lecz odrobinę mniej wygodne niż klawiatura komputera. Strzelanki Krótka piłka – na urządzeniach z Androidem postać nawigujemy joystickiem, który jest zwykle umieszczony w lewym dolnym rogu, strzelamy przyciskiem, który jest umiejscowiony po prawej stronie. Nie możemy zbytnio modyfikować tego układu (w niektórych grach można zmieniać rozmiar tych przycisków i ich ułożenie). Wzrok bohatera obracamy poprzez ślizganie palcem po ekranie. Natomiast na komputerze ta bajka wygląda zupełnie inaczej. Do dyspozycji mamy całą klawiaturę, na której możemy ustawić hotkey’e. Bohaterem poruszamy zwykle przy użyciu klawiszy W, S, A i D. Wzrokiem nawigujemy za pomocą myszki, a strzelamy klawiszami na niej. Rozwiązanie z ekranów dotykowych na pewno pozwala na dość przyjemną grę, ale bez porównania lepiej w takie gry się gra na komputerze, który zawiera myszkę i klawiaturę. Między grami na komputerze a grami na urządzenia z ekranami dotykowymi możemy zauważyć jeszcze jedną dość ważną różnicę. Mianowicie cena – gry na Androida kosztują kilkukrotnie mniej, niż gry na PC. Jest to spowodowane okrojonym czasem rozgrywki, czasami fabułą. Nowe gry na PC w większości posiadają bardzo zaawansowaną grafikę, której nie doganiają produkcje z pod znaku zielonego robocika.